Contoh Kertas Kerja

LOGO SK USJ 2.jpg
SEKOLAH KEBANGSAAN USJ 2,
USJ 2/3, 47600,
SUBANG JAYA, SELANGOR.

KERTAS KERJA
PROGRAM TERAPI MUZIK BAGI
KANAK-KANAK BERKEPERLUAN KHAS 5 MELUR
ANJURAN
UNIT PROGRAM PENDIDIKAN KHAS INTERGRASI
SK USJ 2, SUBANG JAYA, SELANGOR.
TARIKH :
9 SEPTEMBER 2014
TEMPAT :
STUDIO MUZIK CSI
A7, JLN SS15/8A, 47500 SUBANG JAYA, SELANGOR.


1.0  PENGENALAN

Kanak-kanak ialah aset negara yang amat penting yang menentukan masa depan negara tercinta kita. Kanak-kanak berkeperluan khas juga berhak mendapatkan pendidikan untuk membantu dalam proses pembangunan negara. Oleh itu, setiap orang kanak-kanak harus dididik supaya menjadi modal insan yang berkualiti tinggi dengan menjadi rakyat yang berilmu, berkemahiran serta memiliki kekuatan spiritual dan sahsiah yang unggul. Bagi menjayakan wawasan dan matlamat ini, kanak-kanak Malaysia perlu memiliki dan menguasai kekuatan ilmu dan intelek yang tinggi, penguasaan kemahiran professional yang mantap serta diperkasakan dengan penguasaan kemahiran dan teknologi baharu, penghayatan nilai-nilai murni serta kekuatan peribadi dan sahsiah yang terpuji melalui pendidikan.
Perlaksanaan program Pendidikan Khas penting bagi mendidik dan membimbing kanak-kanak berkeperluan khas agar mereka tidak terbiar dan tercicir. Oleh hal yang demikian, usaha membantu dan memulihkan kanak-kanak berkeperluan khas agar mereka didedahkan kepada ilmu pengetahuan, pelbagai kemahiran dan menjalankan kehidupan yang lebih berkualiti. Di samping itu juga, program ini bertujuan untuk mendedahkan pengalaman sebenar kepada murid-murid berkeperluan khas agar dapat dimanfaatkan dengan faedah yang dibawa oleh terapi muzik.
                        
2.0  TAJUK

Program Terapi Muzik

3.0  DIKELOLAKAN OLEH

Unit Program Pendidikan Khas Intergrasi,
SK USJ 2, USJ2/3, 47600 Subang Jaya ,Selangor Darul Ehsan.





4.0  ASAS PERTIMBANGAN

                         Program ini bertujuan untuk memenuhi keperluan kanak-kanak berkeperluan khas 5 Melur yang menghadapi masalah bahasa, pertuturan, komunikasi dan masalah emosi.

5.0  RASIONAL

                         Terapi muzik ini bertujuan untuk mendedahkan murid-murid 5 Melur mengenai cara pengurusan masalah emosi, bahasa, komunikasi dan pertuturan dengan betul. Terapi muzik adalah satu latihan rawatan yang digunakan bagi menyembuhkan masalah tekanan mental dan masalah emosi tertentu iaitu melalui bermain alat muzik dan aktiviti nyanian. Malah, terapi muzik juga dapat mencegah risiko sesuatu keadaan kanak-kanak berkeperluan khas bertambah teruk. Terapi muzik adalah satu aktiviti latihan yang penting kepada murid berkeperluan khas bagi membolehkan mereka menguasai kemahiran motor halus dan motor kasar dengan bermain alat-alat muzik. Selain itu, terapi muzik membantu murid berkeperluan khas melatih daya kreativiti kanak-kanak, menghilangkan rasa marah dan rendah diri, yakin dengan diri sendiri untuk mencipta sesuatu ,mencungkil kebolehan dan bakat diri dan mengembangkan imaginasi dan penggunaan bahasa serta alat artikulasi kanak-kanak.

                         Dari sudut pandangan yang lain, terapi muzik merupakan satu bentuk bengkel yang memberi peluang kepada individu untuk meneroka hal-hal berkaitan dengan perasaan atau emosi secara mendalam. Terapi ini secara tidak langsung memberi peluang kepada individu untuk memberi ruang untuk perkembangan bahasa, pertuturan dan komunikasi. Penggunaan terapi muzik ini mampu membuatkan kanak-kanak lebih rileks. Pergerakan otot yang diselarikan dengan perasaan ketika melakukan permainan alat muzik menyebabkan kanak-kanak lebih fokus dan akhirnya punca sebenar kemarahan atau ketengan dapat dikeluarkan. Pemilihan alat muzik atau lagu untuk dimainkan atau dinyanyikan boleh dijadikan panduan perasaan kanak-kanak berkeperluan khas, sama ada marah, sedih, gembira, benci, kecewa, sayang dan sebagainya.



6.0  MATLAMAT
6.1)      Mewujudkan hubungan harmonis yang dapat menggalakkan komunikasi dalam kalangan murid-murid 5 Melur dan di antara murid dengan guru pengiring.
6.2)      Memberi pendedahan pengalaman bermain alat muzik dan nyanyian kepada murid-murid 5 Melur
6.3)      Memberi peluang murid-murid untuk bergaul sesama diri dan meluaskan pengetahuan
6.4)      Memberi peluang murid-murid mencungkil bakat dan memupuk nila-nilai estetika dan nilai-nilai moral.
7.0 OBJEKTIF
7.1)      Memberi pendedahan kepada murid-murid berkeperluan khas masalah pembelajaran mengenai manfaat dan faedah terapi muzik
7.2)      Membentuk nilai-nilai murni dalam kalangan murid-murid 5 Melur.
7.3)      Melahirkan murid-murid berkeperluan khas yang boleh menguasai kemahiran bahasa dan komunikasi.

8.0  KUMPULAN SASARAN

Bil
Perkara
Jumlah
1.
Murid-murid 5 Melur (rujuk lampiran 1)
10 orang
2.
Guru Pengiring
  2 orang
Jumlah
12 orang

9.0 TARIKH
Rabu, 10 September 2014

10.0 TEMPAT
STUDIO MUZIK CSI,
 No. A7, JLN SS15/8A,
 47500 Subang Jaya,
 Selangor.
11.0 PENGANGKUTAN
Semua murid akan menaiki van sekolah.
12.0 JAWATANKUASA PELAKSANA
Penaung                                :          Encik Mohamad bin Haji Napis
Guru Pengiring                     :          Cik Amarjit Kaur a/p Chanan Singh
                                                           Cik Lee Jun Yi
Pengerusi                             :           En. Lee Jun Leong
Setiausaha                            :           Cik Lee Jun Yi
Bendahari                             :           Cik Sharon Ng Jing Min
AJK Perhubungan               :           Pn. Seak Yi Chek
AJK Pengangkutan             :           Cik Amarjit Kaur a/p Chanan Singh
AJK Cenderahati                 :           En. Lee Jun Leong
AJK Makanan                       :          Pn. Seak Yi Chek
AJK Dokumentasi                :              Pn. Siti Aishah bt Esmon
AJK Aktiviti                          :           Cik Sharon Ng Jing Min
AJK Keselamatan                :           En. Yii Ann Hui

13.0 TENTATIF PROGRAM
Masa
Aktiviti
08.00 AM
Berkumpul di depan Dewan Sri Melur, SK USJ 2.
08.10 AM
Taklimat kepada murid dan pembahagian kumpulan.
08.30 AM
Bertolak ke Studio muzik CSI
09.00 AM
Aktiviti nyayian dan tarian
10.15 AM
Rehat
10.30 AM
Bernyanyi sambil bermain alat muzik
12.00 PM
Murid berkumpul dan membuat refleksi
12.15 PM
Majlis penutup dan penyampaian hadiah
12.30 PM
Bertolak balik ke SK USJ 2

14.0 ANGGARAN PERBELANJAAN
Bil
Perkara
Kuantiti
Jumlah
1.
Cenderahati
2 unit
*Diambil dari stor
RM 100.00
JUMLAH
RM 100.00

15.0 PENUTUP
Adalah diharapkan program ini dapat memberikan manfaat kepada murid-murid dengan memperkembangkan kemahiran bahasa dan komunikasi . Selain itu, diharapkan murid-murid dapat membina pemikiran yang positif dan motivasi kendiri terhadap kehidupan. Semoga segala aktiviti yang telah dirancang dapat dijayakan dengan sokongan dan kerjasama daripada semua pihak. Semoga program ini juga dapat memberi manfaat dan pengalaman kepada guru-guru tentang peranan dan tanggungjawab mereka.



Disediakan oleh:

…………………………………………
(LEE JUN YI)
Setiausaha,
Program Terapi Muzik di Studio Muzik CSI
Guru Pendidikan Khas
Sekolah Kebangsaan USJ2,
USJ 2/3,
47600, Subang Jaya,
Selangor.

Disemak oleh :


…………………………………………
(PN. ROZIMAH BT ROSLI)
Ketua Unit Kokurikulum
Sekolah Kebangsaan USJ2,
 USJ2/3,
47600, Subang Jaya,
Selangor.


Disokong oleh :




………………………………………...

(CIK AMARJIT KAUR A/P CHANAN SINGH)
Guru Penolong Kanan Program Pendidikan Khas Intergrasi,
Sekolah Kebangsaan USJ2,
 USJ2/3,
47600, Subang Jaya,
Selangor.


Disahkan Oleh :




…………………………………………
 (EN. MOHAMAD BIN HAJI NAPIS)

Guru Besar,
Sekolah Kebangsaan USJ2,
 USJ 2/3,
47600, Subang Jaya,
Selangor.








No comments:

Post a Comment